marjoleinmaleisie.reismee.nl

Challenging fietstocht

Ik begrijp nu beter waarom je hier weinig fietsen ziet. Ik vertikte het om een scooter te huren want ik had in mijn hoofd het eiland op de fiets verkennen omdat ik het nodig tijd vond voor een beetje beweging.18 kilometer leek mijredelijk vooreen rondje over het eiland.Dat heb ik geweten....

Ik ben begonnen bij de tempel Fu Lin Kong. Veel informatie kon ik er verder niet over vinden, dus ik ben er maar gewoon heen gefietst. Een prachtige tempel, al kan deze niet in de schaduw staan van de Kek Lok Si in Georgetown. Als je ooit in Maleisie komt, kies dan toch voor Penang is mijn conclusie. Je kunt er namelijk kiezen wat je wilt: verlatenbounty stranden, toeristische stranden, een mooie stad, kleine dorpjes, een goed begaanbare jungle, dus van alles wat. De Chinese tempel in Pangkor heeft sierlijke paadjes waar je kunt wandelen. Meteen als ik er ben, komt er een gehandicapte man bij mij en vraagt om eten. Als je iemand wat geeft dan geef ik het liefst eten want als je ze geld geeft, dan weet je nooit waar ze het aan uitgeven. Dit is nuttig. Ik geef hem mijn lunch en hij begint meteen met eten. Als je geen werk hebt in Maleisie moet je je maar zien te redden en deze man van dik in de 60, die ook nog eens gehandicapt is, moet bedelen om zijn eten bijelkaar te schrapen. Hij zou AOW moeten krijgen.

Na de tempel volgt een berg. Fietsen gaat op een gegeven moment niet meer, zelfs lopen is lastig. Allereerst kwam ik langs een vuilnisbelt met heel veel straathonden. Hoe kom ik hier ooit veilig langs? dacht ik. Eerst een tijd gewacht, maar ja, die beesten gaan echt niet weg voor mij, sterker nog, ze blijven mij eerder meer aanstaren. Ik ben ik het midden van de weg gaan lopen, mijn blik vooral niet op de honden, en in een zelfde tempo blijven aanhouden. Het ging goed. Honderd meter verderop volgt de volgende uitdaging: allemaal apen. Daarvan weet je dat ze kunnen bijten... Mond dicht, geen tanden laten zien, en maar dezelfde tactiek als bij de honden. Dit was echt even eng hoor. Maar toen kwam er nog die berg! Hahahaha, zoveel heb ik in mijn leven nog nooit gezweet! Na de afdaling volgde er een verlaten strand wat veel goed maakte. Ik bestel bij het enige, kleine tentje wat er is een thee en ze zet thee voor mij neer in een variant die ik nog niet kende: hete thee waar ze ineens een lading ijsklontjes in gooit. Wellicht kwam het van mijn verhitte, overrode kop want ik kan mij best voorstellen dat je dan denkt dat ik wat verkoeling nodig heb, wwhahaha. Zo grappig! Lekker gezwommen. Daarna vroeg ik mij af wat al die gaten in de grond toch zouden zijn. Tijden naast zo’n gat gezeten om te kijken wat er gebeurt en op een gegeven moment komt een een krabbetje van een paar millimeter naar buiten die druk aan het werk gaat om zijn holletjes netjes te maken. In de grote gaten zitten dus grote krabben maar die laten zich niet zien.

De volgende stop is Teluk Nipa waar ik veel verhalen heb gelezen over goed eten bij Daddy’s cafe. Ik moest ook echt iets eten want ik had niks meer . Wat was dit heerlijk! Een Indisch currie gerecht met veel groenten en rijst en dan met een uitzicht van heb ik jou daar. Teluk Nipa is het meest toeristische dorpje hier. Een prachtig strand met geweldige eettentjes op het strand zelf. Een paradijs. Gezinus zou even langskomen, zei hij. Waar blijf je? Maar ik genoot zoveel van die ondergaande zon dat ik mij ineens realiseerde dat ik nog 4 kilometer had te gaan en ik had geen idee of daar een berg tussen zat of niet. Het begon al donker te worden en die fiets die ik huurde, kon je eigenlijk geen fiets noemen: geen slot (hoeft niet hier, zeggen ze, want er wordt niet gestolen. 100 scooters op een rijtje zonder slot, je kunt ze zo jatten maar het gebeurt nooit! Bijzonder). Geen licht op mijn fiets en zo gammel dat ie maar zo uit elkaar kan vallen. Dat donker ging sneller dan ik dacht en er kwamen warempel ook nog twee bergjes. Ik zei net dat ik nog nooit zo gezweet heb in mijn leven, nou ..., ik heb ook nog nooit zo intensief gesport.

Terug bij mijn appartement was het vuurwerk, ballonnen en ik denk wel 150 vrouwen, mannen en kinderen in Indische kleding. Er werd een lokaal feest in het gebouw gevierd. Ik zal een foto toevoegen.

Ik ontvang mailtjes, appjes en berichten via Facebook. Stille lezers die leuk vinden om mijn verhaal te volgen. Dat had ik niet verwacht al die reacties . Dank jullie wel!

Oh ja. Helemaal vergeten te vertellen. Ik heb toch nog een scooterrit meegemaakt vandaag. De Indische vrouw op de foto stopte toen ze mij langs de weg zag wandelen en ze vroeg mij waar ik heen ging. Toen ik zei dat ik een fiets wilde huren, zei ze: ‘stap maar achterop’ en bracht mij vervolgens bij een fietsverhuurbedrijf. Een veel te luxe naam voor dit ‘dakje’ met sloopfietsen natuurlijk.

Reacties

Reacties

Wieke

Ik had graag mee gefietst! Lekker genieten ??

Marjolein Reismee

Dat was leuk geweest ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active