marjoleinmaleisie.reismee.nl

In de jeep

Mijn telefoon is even dood. Ik hoop even. In de wc laten vallen. Zo’n lekker ‘schoon’ gat in de grond. K.. !! Maar gelukkig reageerde ik snel en deed hij het grotendeels nog. Ik wist niet meer dat het in mijn broekzak zat (voor het geval dat je denkt dat ik daar zit appen ). Ik heb bij de Chinees een zakje ongekookte rijst gevraagd en daar moet ie even een paar dagen in blijven zitten. Gelukkig heb ik een tweede telefoon bij mij. Het betekent trouwens ook: de aankomende dagen geen foto’s want dat gaat niet met mijn andere toestel via WiFi.

Vandaag een dagtrip gedaan. Dat was heftig en leuk. Nu ben ik misselijk.Een jeeptocht over onmogelijke bergweggetjes waarbij je je ogen dicht moeten houden in de bochtenen waarbij de chauffeur elke keerluid toetert om te waarschuwen dat wij er aankomen. Doodeng. Met zijn vijven in een jeep:Felix, Janneke (een Nederlandse),twee Fransen en ik. Begonnen bij de theeplantages. Dat half uurtje was niet genoeg! Omdat ik hier nog even ben, ga ik terug de aankomende dagen omalleen te wandelen en meerdere urengenieten van de natuur. Iedere Waterlander die dit leest weet dat wij natuurfreaks zijn. Dat zit in onze genen en het is onmogelijk dat te negeren. Het landschap is hier zo helder groen, dat kun je niet laten zien op een foto.

Natuurlijk is het hele gebeuren hier van de nabestaanden van de nabestaanden van een westerling die ooit in het verleden meende de boel te hebben ontdekt en de grondzich meteen ook maar heeft toegeëigend. De oorspronkelijke bewoners tellen dan blijkbaar niet mee. Waarom hebben ze het überhaupt over ontdekken als het gebied al gewoon bewoond was? Vaak wil je niet weten hoe dat er destijds in de praktijk aan toe is gegaan. Ik weet wel dat dit veel te simplistisch omschreven is, maar het irriteert mij. Recent via een vriend meer te weten gekomen over de historie van inheemste Indianenstammen in Amerika. Echt details.Dat is niet best. Misschien is dit heel anders gegaan? Het is in ieder geval een mega bedrijf, waar veel geld in omgaat. Alles draait om geld, miss zelfs Orang Utans. Ik denk daar nog over na. Ik weet te weinig om een oordeel te hebben.

Het is leuk om te zien hoe de blaadjes van het land worden gehaald en in korte tijd omgetoverd worden in echt lekkere thee. Het hele proces hebben we kunnen bekijken.

Na de thee naar the Mussy Forest. Echt een oud stukje regenwoud op ongeveer 2000 meter hoogte. Maleisie bestaat uit twee delen: Borneo is het deel waar het meeste oude regenwoud nog bestaat. Het deel waar ik ben is niet veel echt oud regenwoud. Ja, men zegt dat het oerwoud is, maar het is eigenlijk ‘tweedehands’. Daar bedoel ik mee dat het gekapt geweest is en weer is aangegroeid. Vandaag dus een stukje oeroud regenwoud gezien. Het heet mussy, omdat overal mos groeit. Het ziet er daar spookachtig uit. Er groeien duizenden verschillende planten en bomen en je ziet echt dat het ‘anders’ is dan de andere plekken waar ik geweest ben. Vandaag een foto gemaakt van een plant met een kelk van de lengte van een vinger. Een kelk waar mugjes in kruipen. De plant verteert het en er groeit vervolgens een nieuwe kelk naast die daarna net weer iets groter is. Dat proces om grotere kelken te krijgen duurt ontzettend lang. De plant die ik op de foto heb gezet is ongeveer 20 jaar oud. Op Borneo zijn dezelfde planten met kelken en die hebben soms een doorsnee van meer dan een halve meter. Moet je nagaan hoe oud die plant is. Niet interessant?? Sorry, ik vind van wel . Ik gebruik trouwens termen zoals regenwoud, oerwoud en jungle door elkaar. Het klopt niet helemaal maar iedereen snapt wel wat ik bedoel.

De next stop was een vlindertuin, vervolgens een aarbeienfarm, een markt,een museum en een tempel. Misschien vertel ik daar morgen meer over. Nu moe. In Nederland is het tijdsverschil nu 7 uren in plaats van 6 geworden.

Ik heb veel boeken mee maar iedere keer ga ik schrijven in plaats van lezen.Beide is leuk maar schrijven vind ikleuker. Ik ga mijn blognog missen als ik terug ben.

Reacties

Reacties

Annelies

Hi Marjolein,

Ook wij reizen met jouw blog een beetje met je mee met jouw bijzondere reis!
Wat zie,doe en beleef je veel. Heel leuk om te lezen. Je hebt er fans bij ?.
Groetjes van wat Waterlanders hier en Geniet verder (met een grote G)!

Trijnie

Je bergrit doet me denken aan autorijden in Turkije, of eigenlijk vooral in een taxi meerijen in Istanbul.. pff. Blijf genieten mooie, dappere sterke vrouw! X

Marjolein Reismee

Dankjewel Annelies. Groeten ook aan Geert. Liefs

Marjolein Reismee

Ga ik doen Trijnie xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active