marjoleinmaleisie.reismee.nl

Penang

Ik wilde niet in Taiping blijven het weekend, want het werd tijd om meer te zien dan het eiland en omgeving. Dus ben ik vanochtend vroeg met de trein vertrokken naar Penang. Na een uur met de trein, een klein stukje met de boot en daarna een taxi. Eigenlijk had ik niks gepland maar heb ik gisteravond spontaan besloten hier heen te gaan. Mijn collega gaf mij de tip: 80's guesthouse aan de Lovelane in Georgetown en dat is een schot in de roos.

Maar eerst de taximan. Een oud mannetje van 79. Morgen gaat een van zijn kinderen trouwen. Op zondag?? Blijkbaar. Werkt 6 dagen per week. Ik voelde mij eerst wat ongemakkelijk: een taxi die mij overal brengt??Maar waarom niet? Het is goedkoop en de man verdient zijn geld (ik heb hem dubbel gegeven, hij vroeg zo weinig).Eigenlijk had ik niks voorbereid dus ik zei tegen hem: ik wil graag naar een markt. Niet een stoppingmallmaareen lokale markt. Hij wist wel wat, zei hij.Het werd een vrij grote vlooienmarkt met veel troep maar ook grappige dingen. Zie die foto van de bus, je lacht je rot. Bij de markt heb ik zitten eten tussen de mensen hier. Altijd begint iemand wel een praatje en zo ook nu begon iemand 100 uit over wat ik toch echt moest zien. Kek Lok Si, een Boedistische tempel. Dus na het eten, op naar die tempel. Ik was er stil van. Op een gegeven moment moest ik wel terug want ik kon de taximan toch niet zo lang laten wachten? Uit schuldgevoel heb ik maar wat lekkers voor hem gekocht. Fantastisch, wat mooi. Kolossaal. Amazing. Ik kon niet stoppen met foto's maken. Het zweet liep me met straaltjes langs mijn gezicht, maar daar heb ik inmiddels een washandje voor aan mijn broek hangen. Je wordt handiger.

Awati vertelde mij over de Indiërs, de Chinesen en de Maleisiërs. Drie soorten tempels in iedere stad. Drie soorten scholen in iedere stad. Drie soorten wijken in iedere stad. Chinatown, klein India en de rest. Dat discrimineert niet, dat heeft geen ruzie. Nee, dat respecteert elkaar en leeft naast, apart maar ook met elkaar. Kunnen we nog wat van leren. Ik ken mensen die niks van moslims moeten hebben. Kom en leer de massa's moslims kennen hier, er zullen slechten tussen zitten want die heb je overal. Maar ik ben er van overtuigd dat de conclusie niks anders zal zijn als de mijne: vriendelijk, behulpzaam en een goed hart. Ik dwaal af.

Toen was het 3 Pm en was mijn hostel de bestemming. Vanavond in de wijk Litlle India super gegeten en nu terug. Morgen 6 uur opstaan want ik wil maar het National Park hier en anders wordt het morgenavond te laat om naar Taiping terug te gaan. Nu lig ik op mijn bed met een Duitse en twee Fransen meiden op de kamer. Allemaal andere ervaringen. Ik dacht, packpackers zullen allemaal jong zijn maar dat is helemaal niet zo.

Zo leuk die reacties! @Anna, @Heidi,@Mariska, @hait en mem, @Ursula, @Karin, @Monique, @Carolus

Reacties

Reacties

Mariska

Wat een prachtige verhalen!

Klaske

WoW Marjolein, wat een belevenis! Prachtige verhalen, leuk om te mogen volgen!

Marjolein Reismee

Jaaa, en leuk dat jullie reageren!

Yvonne van de pol

WoW wat gaaf allemaal !!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active